January 23, 2010

fire in our house

Jag var påväg hem från stan vid halv elva tiden på kvällen och när jag kom ut från metrostationen hör jag några brandbilar yla i närheten... med samma ringer J till mig och frågar var jag är. Jag sa att jag är påväg hem och då fick jag höra av honom att det brinner i vårt hus. Jag fick fråga honom på nytt vad fan han talar om för det lät inte verkligt. Jag sprang redan för fullt och när jag kom på sidan av vårt hus såg jag lågor och rök komma ut från en lägenhet som är några våningar ovanför vår lägenhet. Jag hade värsta panik, det enda jag tänkte på var att vår katt sitter ensam inne i det där huset. J hade blivit väckt av en polis som bankat på vår dörr och försökt få katten med sig men lilla Helga hade varit så rädd att hon bara gömde sig och då drog polisen J med sig ut.

Det fanns flera brandbilar och ännu fler poliser som stängt hela vägen. Vi måste stå ute över en timme tills det såg ut att det var släckt och jag frågade polisen hur läget var... fick till slut gå in och krama om vår lilla katt och nu sitter jag här hemma med värsta darrningen i kroppen av rädsla och förvirrning.

Sådant här läser man varje dag i tidningar men jag har iaf inte tänkt på allvar att man själv kan hamna ut för det. Men sådant här väcker faktiskt upp en. Själv har jag alltid varit extra noga med att släcka alla elektroniska apparater, dragit ut sladdar från väggen och inte lämna levande ljus utan övervakning, men man vet aldrig vad de andra i huset gör och misstag kan alltid hända.

Det luktar så förjävligt bränt i vår lägenhet just nu, vill inte ens veta hur det är i våningen där det brann i... mår illa och har inte lust att sova.

Edit: Var precis inne på Helsingin Sanomat sidor och fick veta att familjen som bott i lägenheten hade varit hemma och sonen i familjen hade blivit illa skadad av röken. En hund hade också dött..... :(
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

3 comments:

  1. Så hemskt! Men hur var det med er katt?
    Må bra, *internet kram*, Anna N

    ReplyDelete
  2. Fiona: tell me about it..

    Anna N: Katten mår bra, hon var i gömman under sängen och kom genast och hälsa på när vi kom in. :)

    ReplyDelete

Thank you for visiting, you mean the world to me! ♥